mandag 6. januar 2025

Sam Altman: near the singularity; unclear which side



Sam Altman har nettopp publisert et personlig blogginnlegg der han skriver at 
vi nå er "sikre på at vi vet hvordan vi kan bygge AGI slik vi tradisjonelt har forstått det."

Av Martin Johannessen

Sam Altman startet 2025 med en kryptisk melding på X som antydet at menneskeheten kanskje er nær eller allerede har passert den teknologiske singulariteten – samtidig som en annen forsker også hintet om muligheten til å skape superintelligens: “near the singularity; unclear which side.”

Sam Altman hevder at vi nå er på terskelen til en epoke preget av kunstig generell intelligens (AGI) og superintelligens.

- Vi tror at vi i 2025 kan se de første AI-agentene 'bli med i arbeidsstyrken' og vesentlig endre produktiviteten til selskaper, skriver han i blogginnlegget. Han skriver ikke hvordan dette vil skje, men at det vil skje i nær fremtid.

Under finner du noen av hovedpunktene til OpenAI-sjefen (min oversettelse).

Superintelligens og ordet "massivt"
"Vi begynner nå å sikte forbi det vi har oppnådd, mot superintelligens i ordets sanne forstand. Vi elsker våre nåværende produkter, men vi er her for en strålende fremtid. Med superintelligens kan vi gjøre alt annet. Superintelligente verktøy kan massivt akselerere vitenskapelig oppdagelse og innovasjon langt utover det vi er i stand til å gjøre på egen hånd, og i sin tur massivt øke overflod og velstand."

Spørsmålet er ikke om det kan øke "overflod og velstand", men heller hvem som får fordelene.
Det er en samtale vi trenger å ha nå. Uansett er dette en utfordring til å reflektere over hvor vi står som samfunn – og hvor vi er på vei.

Vi er mye lenger fremme enn du tror
"ChatGPTs andre bursdag var for litt over en måned siden, og nå har vi gått over til det neste paradigmet av modeller som kan utføre kompleks resonnering."

Dette er det største spranget fremover som vi ikke vet så mye om. Det neste paradigmet for modeller er et kolossalt fremskritt og vil få store implikasjoner for teknologien og for effektiviteten og kostnadene ved å lage den.

Dette er ulikt noe vi har sett før
"Lanseringen av ChatGPT satte i gang en vekstkurve ulik noe vi noen gang har sett – i vårt selskap, vår bransje og verden generelt."

På to år gikk et selskap fra å være en liten forskningsorganisasjon til å lage et produkt som er så revolusjonerende at det har blitt synonymt med KI (ChatGPT).

Altman gir oss en kraftig påminnelse om hvor raskt vi beveger oss i utviklingen av kunstig intelligens. Det er opp til oss som samfunn å stille de viktige spørsmålene nå: Hvordan sikrer vi at fordelene med denne utviklingen kommer alle til gode, og ikke bare noen få?

Les også:

AI Agents Set to Join the Workforce by 2025, says OpenAI’s Sam Altman

Sam Altman Posts Cryptic Six-Word Message Hinting Singularity Might Already Be Here

Fra Danmark: KI-ens ABC



Kunstig intelligens får stadig større innflytelse i våre liv. Den nye teknologien bringer med seg store muligheter, men også utfordringer og fallgruver. Dette krever at vi forholder oss nysgjerrige og kritiske til kunstig intelligens – spesielt når det gjelder barn.

ENIGMA – museum for post, tele og kommunikasjon – vil, med støtte fra TrygFonden, tilby gratis undervisning til tusenvis av skoleelever over hele Danmark de kommende årene under navnet "KI-ens ABC".

Barn og unge i Danmark må i langt større grad enn i dag lære å bruke kunstig intelligens og forholde seg kritisk til den. Dette skjer ikke av seg selv, men krever undervisning, samtaler og øving. Dette er budskapet fra ENIGMA, som med støtte fra TrygFonden utvikler et nytt undervisningstilbud for ungdomsskoleelever om KI og digital kommunikasjon.

Prosjektet, "KI-ens ABC", vil være et gratis tilbud til skoleklasser via biblioteker og museet selv.

Undervisningen har som mål å gjøre elever til bevisste brukere av KI-teknologi. Den skal også styrke deres kritiske sans gjennom undervisning, praktiske øvelser og innsikt i teknologien bak KI. ENIGMA påpeker at det er avgjørende å ikke bare overlate læringen til barnas egne erfaringer, men å gi dem verktøy, kunnskap og undervisning om kunstig intelligens.

"Barn er fremtidens voktere av demokratiet, og de må inviteres til å forstå teknologien bak kunstig intelligens og hvordan den påvirker dagliglivet, vår omgang med hverandre og demokratiets fremtid," sier museumsdirektør Magnus Restofte. Han mener at prosjektet vil bidra til bedre utnyttelse av ny teknologi og til å fremme nysgjerrige samtaler om fremtiden.

I takt med den raske utviklingen innen kunstig intelligens, beskrives dette som en teknologisk revolusjon som vil ha stor betydning for hvordan mennesker samhandler, tar vare på hverandre og styrker det demokratiske samfunnet. Derfor trengs mer kunnskap og dialog om KI for å hjelpe flere med å navigere i den nye teknologien.

Restofte legger til: "Kunstig intelligens har blitt en del av hverdagspråket vårt, men mange føler seg forvirret og overveldet av teknologien. Dermed mister vi evnen til å stille krav til utviklingen, eller enda verre, evnen til å ta stilling til hvordan vi selv mener KI bør brukes i fremtiden. Dette er noe prosjektet 'KI-ens ABC' ønsker å endre. Vi ønsker spesielt å rette innsatsen mot barn, slik at de får de beste verktøyene til å navigere i en verden full av digital kommunikasjon."

Prosjektet har mottatt en donasjon på 3,97 millioner danske kroner fra TrygFonden, som har høye forventninger til hva prosjektet kan oppnå. "Et trygt og tillitsfullt samfunn bygger på at vi kan stole på informasjonen vi mottar og skille mellom hva som er sant og falskt. Dette er blitt mer utfordrende med bruk av KI, som gjør manipulasjon og desinformasjon vanskeligere å avsløre. ENIGMAs prosjekt kan bidra til å styrke barns og unges kritiske sans og gi dem verktøyene de trenger for å navigere trygt i en verden der KI spiller en stadig større rolle," sier prosjektleder Peter G.H. Madsen fra TrygFonden.

Hovedfokuset for "KI-ens ABC" er nasjonale undervisningsprogrammer om kunstig intelligens. Programmene vil reise rundt i Danmark de neste to skoleårene og være tilgjengelige gratis for skoleklasser i samarbeid med lokale biblioteker. Undervisningen vil bli ledet av en ekspert på teknologi og undervisning, og målgruppen er elever og lærere på ungdomstrinnet.

I tillegg til undervisningen vil bibliotekene som deltar, også tilby en mindre KI-utstilling og arrangere debatter om kunstig intelligens. Utvelgelsen av de aktuelle bibliotekene starter tidlig i 2025. ENIGMA, som har nesten 20 års erfaring med undervisning av barn og unge om digital dannelse og utvikling, har allerede suksessfulle undervisningsopplegg om kildekritikk. Donasjonen gjør det nå mulig å utvide disse til også å inkludere fokus på kunstig intelligens.

Prosjektet vil vare fra tidlig 2025 til midten av 2027 og består av tre hovedelementer: undervisningsopplegg, utstillinger og debatter. Undervisningen vil nå opptil 4 000 elever årlig, og det estimeres at rundt 10 000 årlige besøkende vil delta i utstillingene og debattene. Prosjektet vil også foregå på museet i København. Dette omfattende initiativet har som mål å utruste barn og unge med den kritiske sansen og kunnskapen de trenger for å møte fremtidens teknologiske utfordringer.

Jeg sender med dette ballen videre til Teknisk Museum, Tenk.Faktisk og andre vitensentre i Norge.

--- --- --- --- --- 

Denne teksten er oversatt fra dansk ved hjelp av ChatGPT 4o.

Sam Altman: near the singularity; unclear which side

Sam Altman har nettopp publisert et personlig blogginnlegg der han skriver at  vi nå er "sikre på at vi vet hvordan vi kan bygge AGI sl...