Generativ kunstig intelligens er en teknologisk tsunami. Utdanningssektoren står ved et veiskille.
Teknologien lover revolusjonerende muligheter. Men hva betyr egentlig dette for fremtidens klasserom?
I en tid hvor teknologi og kunstig intelligens spiller en stadig større rolle i samfunnet, utforsker jeg hvordan disse verktøyene kan forme skole og utdanning. Du kan lese om etiske hensyn, regulering og lovverk, KI i klasserommet og på skolen, KI i møte med pedagogikk, og KI i arbeidslivet.
Rekk opp hånda er en møteplass der skolefolk kommer til orde. I hver episode møter du en gjest med kompetanse på et aktuelt tema, og får et innblikk i norsk skole fra alle vinkler. Her på bloggen finner du relevant skolestoff.
Nyhetsbrev: Kunstig intelligens i skolen
Både du og elevene dine må være forberedt på en hverdag der kunstig intelligens er til stede. Abonner på nyhetsbrevet for å holde deg oppdatert på hva som skjer.
Som lærere, elever og samfunn må vi være villige til å forholde oss med kløkt og nysgjerrighet til denne teknologien og jobbe for å utnytte potensialet for å gjøre utdanningen bedre for alle.
Hvilke endringer kan vi forvente i skolen og samfunnet og hvilke ferdigheter vil elevene trenge? Jeg håper dette nyhetsbrevet vil gi deg innsikt og inspirasjon til å tenke over hvordan KI og verktøy som ChatGPT, Gemini, Claude og Perplexity kan endre læring og undervisning i tiden som kommer.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
Sam Altman: near the singularity; unclear which side
Sam Altman har nettopp publisert et personlig blogginnlegg der han skriver at vi nå er "sikre på at vi vet hvordan vi kan bygge AGI sl...
-
Her er en adventskalender som kombinerer skolefaglige temaer med oppgaver der språkmodeller som ChatGPT kan brukes. Hver oppgave tar ca. 15 ...
-
Språkmodeller som skrivelærer: Å bruke ChatGPT eller andre språkmodeller kan definitivt hjelpe deg med å forbedre skriveferdighetene dine på...
-
Språkmodeller som ChatGPT tilbyr nye metoder for å gjennomføre undervisningen og engasjere elever på andre måter enn før. For å utnytte pote...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar