Generativ kunstig intelligens er en teknologisk tsunami. Utdanningssektoren står ved et veiskille.
Teknologien lover revolusjonerende muligheter. Men hva betyr egentlig dette for fremtidens klasserom?
I en tid hvor teknologi og kunstig intelligens spiller en stadig større rolle i samfunnet, utforsker jeg hvordan disse verktøyene kan forme skole og utdanning. Du kan lese om etiske hensyn, regulering og lovverk, KI i klasserommet og på skolen, KI i møte med pedagogikk, og KI i arbeidslivet.
Rekk opp hånda er en møteplass der skolefolk kommer til orde. I hver episode møter du en gjest med kompetanse på et aktuelt tema, og får et innblikk i norsk skole fra alle vinkler. Her på bloggen finner du relevant skolestoff.
Nyhetsbrev: Kunstig intelligens i skolen
Både du og elevene dine må være forberedt på en hverdag der kunstig intelligens er til stede. Abonner på nyhetsbrevet for å holde deg oppdatert på hva som skjer.
Som lærere, elever og samfunn må vi være villige til å forholde oss med kløkt og nysgjerrighet til denne teknologien og jobbe for å utnytte potensialet for å gjøre utdanningen bedre for alle.
Hvilke endringer kan vi forvente i skolen og samfunnet og hvilke ferdigheter vil elevene trenge? Jeg håper dette nyhetsbrevet vil gi deg innsikt og inspirasjon til å tenke over hvordan KI og verktøy som ChatGPT, Gemini, Claude og Perplexity kan endre læring og undervisning i tiden som kommer.
Abonner på:
Kommentarer (Atom)
Motivasjon for tenkning
I skolen snakker vi mye om motivasjon, om karakterer, mestring og vurdering for læring. Men vi snakker sjelden om noe enda mer grunnleggende...
-
Det handler om å beskytte elevenes evne til å tenke selv. Generativ KI er maskiner som suger ut hjerneaktiviteten fra læringsprosessen, pole...
-
Språkmodeller som ChatGPT tilbyr nye metoder for å gjennomføre undervisningen og engasjere elever på andre måter enn før. For å utnytte pote...
-
Hvordan reagerer elevene på gruppearbeid? Noen stønner. De har opplevd kjedelig gruppearbeid før, og synes det er meningsløst når samarbeide...

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar