Står du foran et arbeid med å innføre KI-verktøy på din skole? Da kan det være nyttig å stille seg noen viktige spørsmål før du setter i gang.
Av Martin Johannessen
Hva er målet med å ta i bruk KI-verktøy? Er det for å forbedre læringsutbyttet, effektivisere administrative oppgaver eller støtte lærerne i deres arbeid? En klar forståelse av formålet gir et bedre grunnlag for å velge riktige verktøy.
2: Hvordan vil dette påvirke lærerne?
Hva slags støtte trenger lærerne for å føle seg trygge på å bruke KI? Hvilke opplæringsbehov har de, og hvordan kan vi tilpasse støtte til ulike nivåer av teknologisk kompetanse?
3: Hvilken rolle skal KI spille i klasserommet?
Skal KI være en assistent for lærerne, et verktøy for elevene eller begge deler? Hvordan sikrer vi at KI støtter – og ikke forstyrrer – relasjoner og læringsprosesser?
Hva tenker elevene om KI? Hvordan kan vi engasjere dem i å utforske verktøyene og gi tilbakemeldinger som bidrar til bedre tilpasning?
5: Evaluering
Hvilke indikatorer skal vi bruke for å evaluere om KI-verktøyene gir ønsket effekt? Bør vi måle elevengasjement, læringsutbytte, lærernes tilfredshet – eller en kombinasjon av disse?
Ved å reflektere over disse spørsmålene kan du sikre at innføringen av KI-verktøy skjer på en planlagt og inkluderende måte, og at både lærere og elever ser verdien av teknologien.
Ved å reflektere over disse spørsmålene kan du sikre at innføringen av KI-verktøy skjer på en planlagt og inkluderende måte, og at både lærere og elever ser verdien av teknologien.
-----
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar