Av Martin Johannessen / Bilde: PxHere
Endring skjer ikke isolert. Endring skjer ikke av seg selv. Det må mennesker til. Når lærere, skoleledere og teknologifolk samarbeider, skaper du en plattform for å lykkes. Samarbeid på tvers er essensielt. Å bygge tillit og engasjement fra nøkkelpersoner i skolen sikrer en bred forankring ved innføring av KI-verktøy i undervisningen.
Ingen lærere er like. Noen kan være entusiastiske og klare til å eksperimentere med KI i klasserommet, mens andre føler seg usikre og trenger mer tid. Tilpasset støtte og opplæring er avgjørende for å møte lærerne der de er.
Uansett hvor avansert teknologien blir, forblir kjernen i undervisningen menneskene i klasserommet. Relasjoner, empati og evnen til å inspirere er det som skaper en forskjell for elevene.
Når KI introduseres i skolen, varierer lærernes reaksjoner fra frustrasjon og motstand til begeistring og optimisme. Denne variasjonen handler sjelden om teknologisk kompetanse alene – det handler om profesjonell identitet og hvordan lærere ser seg selv i møte med endring.
For å lykkes med å koble på KI-teknologien må vi møte alle reaksjoner med forståelse og tålmodighet. Lærere trenger tid til å utforske hvordan KI kan støtte arbeidet deres, uten å føle at de mister kontrollen over egen praksis.
Endring skjer ikke isolert. Endring skjer ikke av seg selv. Det må mennesker til. Når lærere, skoleledere og teknologifolk samarbeider, skaper du en plattform for å lykkes. Samarbeid på tvers er essensielt. Å bygge tillit og engasjement fra nøkkelpersoner i skolen sikrer en bred forankring ved innføring av KI-verktøy i undervisningen.
Ingen lærere er like. Noen kan være entusiastiske og klare til å eksperimentere med KI i klasserommet, mens andre føler seg usikre og trenger mer tid. Tilpasset støtte og opplæring er avgjørende for å møte lærerne der de er.
Uansett hvor avansert teknologien blir, forblir kjernen i undervisningen menneskene i klasserommet. Relasjoner, empati og evnen til å inspirere er det som skaper en forskjell for elevene.
Når KI introduseres i skolen, varierer lærernes reaksjoner fra frustrasjon og motstand til begeistring og optimisme. Denne variasjonen handler sjelden om teknologisk kompetanse alene – det handler om profesjonell identitet og hvordan lærere ser seg selv i møte med endring.
For å lykkes med å koble på KI-teknologien må vi møte alle reaksjoner med forståelse og tålmodighet. Lærere trenger tid til å utforske hvordan KI kan støtte arbeidet deres, uten å føle at de mister kontrollen over egen praksis.
Hvorfor KI?
Begynn med å forklare hvorfor KI brukes. Hvis elevene og lærerne ikke forstår hvordan KI støtter læringen deres eller oppgaven de jobber med, faller engasjementet. Å gjøre “hvorfor” tydelig gir alle en grunn til å bruke tid på å lære det.
Du kan også oppfordre lærerne til å prøve ut KI-verktøy i mindre skala, for eksempel i én time eller én aktivitet. Disse små, konkrete aktivitetene kan gi lærere selvtillit og skaper et grunnlag for mer avanserte bruksområder, som å tilpasse undervisning til elevers individuelle behov eller utvikle kreative prosjekter.
Du kan også oppfordre lærerne til å prøve ut KI-verktøy i mindre skala, for eksempel i én time eller én aktivitet. Disse små, konkrete aktivitetene kan gi lærere selvtillit og skaper et grunnlag for mer avanserte bruksområder, som å tilpasse undervisning til elevers individuelle behov eller utvikle kreative prosjekter.
- I bruk: Vis hvordan KI brukes i hverdagen (f.eks. søkemotorer, taleassistenter, anbefalingssystemer, chatbots, SoMe, navigasjon, oversettelse, bildegjenkjenning, medisinske diagnoser, selvkjørende biler).
- Eksempler: Vis hvordan KI kan brukes til å løse konkrete problemer eller svare på spørsmål som er relevante for faget.
- Utforsk: La elevene selv utforske og oppdage mulighetene med KI.
KI i skolen handler om å skape en meningsfull endring. Målet er ikke å revolusjonere alt over natta, men å bygge en praksis der KI blir en naturlig og nyttig del av skolehverdagen. For at dette skal skje, må vi fokusere på mennesker – ikke teknologien i seg selv.
Underveis i implementeringen må du ha en jevnlig vurdering av KI-verktøyenes bruksområder og justere bruken basert på tilbakemeldinger fra kollegiet.
Som lærere står vi i frontlinjen for å forme fremtidens utdanning. Ved å benytte KI som en støtte i vår praksis, kan vi bidra til å skape et læringsmiljø der teknologi styrker undervisningen, uten å erstatte det menneskelige aspektet. Dette er ikke bare en teknologisk revolusjon – det er en mulighet til å styrke det som allerede gjør skolen til en viktig del av samfunnet.
Som lærere står vi i frontlinjen for å forme fremtidens utdanning. Ved å benytte KI som en støtte i vår praksis, kan vi bidra til å skape et læringsmiljø der teknologi styrker undervisningen, uten å erstatte det menneskelige aspektet. Dette er ikke bare en teknologisk revolusjon – det er en mulighet til å styrke det som allerede gjør skolen til en viktig del av samfunnet.
-------------------------------
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar