søndag 17. november 2024

KI er ikke bare en teknologisk revolusjon



For å lykkes med KI i skolen trenger vi samarbeid på tvers, og en klar forståelse av hvordan teknologien kan brukes til å styrke læring.

Av Martin Johannessen / Bilde: PxHere

Endring skjer ikke isolert. Endring skjer ikke av seg selv. Det må mennesker til. Når lærere, skoleledere og teknologifolk samarbeider, skaper du en plattform for å lykkes. Samarbeid på tvers er essensielt. Å bygge tillit og engasjement fra nøkkelpersoner i skolen sikrer en bred forankring ved innføring av KI-verktøy i undervisningen.

Ingen lærere er like. Noen kan være entusiastiske og klare til å eksperimentere med KI i klasserommet, mens andre føler seg usikre og trenger mer tid. Tilpasset støtte og opplæring er avgjørende for å møte lærerne der de er.

Uansett hvor avansert teknologien blir, forblir kjernen i undervisningen menneskene i klasserommet. Relasjoner, empati og evnen til å inspirere er det som skaper en forskjell for elevene.

Når KI introduseres i skolen, varierer lærernes reaksjoner fra frustrasjon og motstand til begeistring og optimisme. Denne variasjonen handler sjelden om teknologisk kompetanse alene – det handler om profesjonell identitet og hvordan lærere ser seg selv i møte med endring.

For å lykkes med å koble på KI-teknologien må vi møte alle reaksjoner med forståelse og tålmodighet. Lærere trenger tid til å utforske hvordan KI kan støtte arbeidet deres, uten å føle at de mister kontrollen over egen praksis.

Hvorfor KI?
Begynn med å forklare hvorfor KI brukes. Hvis elevene og lærerne ikke forstår hvordan KI støtter læringen deres eller oppgaven de jobber med, faller engasjementet. Å gjøre “hvorfor” tydelig gir alle en grunn til å bruke tid på å lære det.

Du kan også oppfordre lærerne til å prøve ut KI-verktøy i mindre skala, for eksempel i én time eller én aktivitet. Disse små, konkrete aktivitetene kan gi lærere selvtillit og skaper et grunnlag for mer avanserte bruksområder, som å tilpasse undervisning til elevers individuelle behov eller utvikle kreative prosjekter.

  • I bruk: Vis hvordan KI brukes i hverdagen (f.eks. søkemotorer, taleassistenter, anbefalingssystemer, chatbots, SoMe, navigasjon, oversettelse, bildegjenkjenning, medisinske diagnoser, selvkjørende biler).
  • Eksempler: Vis hvordan KI kan brukes til å løse konkrete problemer eller svare på spørsmål som er relevante for faget.
  • Utforsk: La elevene selv utforske og oppdage mulighetene med KI.

KI i skolen handler om å skape en meningsfull endring. Målet er ikke å revolusjonere alt over natta, men å bygge en praksis der KI blir en naturlig og nyttig del av skolehverdagen. For at dette skal skje, må vi fokusere på mennesker – ikke teknologien i seg selv.

Underveis i implementeringen må du ha en jevnlig vurdering av KI-verktøyenes bruksområder og justere bruken basert på tilbakemeldinger fra kollegiet.

Som lærere står vi i frontlinjen for å forme fremtidens utdanning. Ved å benytte KI som en støtte i vår praksis, kan vi bidra til å skape et læringsmiljø der teknologi styrker undervisningen, uten å erstatte det menneskelige aspektet. Dette er ikke bare en teknologisk revolusjon – det er en mulighet til å styrke det som allerede gjør skolen til en viktig del av samfunnet.

-------------------------------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sam Altman: near the singularity; unclear which side

Sam Altman har nettopp publisert et personlig blogginnlegg der han skriver at  vi nå er "sikre på at vi vet hvordan vi kan bygge AGI sl...